نویسندگان: اعظم تاجیک، دکتر مجتبی هداوند، دکتر الهام فریدچهر
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی تاثیرهوشهیجانی بر پایداری روابط تجاری در بازاریابی رابطهمند از طریق متغیر میانجی اعتماد در صنعت هواپیمایی کشور (موردی در شرکت هواپیمایی ماهان) است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد با طیف لیکرت پنج گزینهای که با بررسی پیشینهی تحقیق و سنجش روایی پرسشنامه از طریق نظرخواهی از اساتید و خبرگان سازمان هواپیمایی کشوری و سنجش پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 921/0 و حجم پرسشنامه 397 نفر که برای آزمون فرضیهها و تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف، اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و t تک نمونهای، از نرمافزار آماری SPSS و برای مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. در آمار استنباطی، هوشهیجانی از طریق متغیر میانجی اعتماد بر بازاریابی رابطهمند و هوشهیجانی بر اعتماد ومولفههای فرهنگ، معلومات عمومی، رفتار و آگاهی شخصی، مقررات، دیگران، وابستگی، دانش، انتظار بر بازاریابی رابطهمند تاثیر مثبت و معنا داری دارد.
واژگان کلیدی: هوشهیجانی، اعتماد، بازاریابی رابطهمند، فرهنگ، دانش، انتظار.