سال سوم، شماره 7، تابستان 1396

نویسندگان: کرامت احمدی، اسدالله عباسی 

چکیده: 

این مقاله با هدف شناخت نظام تربیتی فمنیسم و نقد آن از منظر آموزه های اسلامی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش های توصیفی و تحلیل محتوا به نگارش درآمده است. بر اساس مبانی انسان شناختی فمینیسم ده اصل تربیتی شاخص استخراج شد که از میان این اصول ده گانه، اسلام با برخی از آنها به صورت جزئی موافق است اما با برخی را نه تنها نمی پذیرد، بلکه جهت مخالف آن را اصل می داند. از جمله به جای مساوات و برابری اصل عدالت را مطرح می کند و به جای اصل رقابت اصل همکاری و تعاون را و به جای اصل آموزش مختلط اصل آموزش جدا و غیر مختلط و به جای اصل غایت زدایی از اهداف تعلیم و تربیت اصل تقدم اهداف اخروی بر اهداف دنیوی را مطرح می کند و به جای اصل ظاهرگرایی بر اصل اخلاق و باطن گرایی تأکید دارد. 

واژگان کلیدی: نظام تربیتی فمنیسم، تعلیم و تربیت اسلامی.