سال یازدهم، شماره 39، تابستان 1404
نویسندگان: عبدالرضا رئیس پور، امیر حسین شفیعی، محمدصادق علیپور
چکیده:
هدف این پژوهش تأثیر عوامل سازمانی بر بهبود ارزش ویژه برند با میانجیگری ارزش ادراک شده خدمات. در بین کارکنان فروشگاههای زنجیرهای رفاه در شهر تهران بوده است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان فروشگاههای زنجیرهای رفاه در شهر تهران هستند. در پژوهش حاضر حجم جامعه آماری محدود است. باتوجهبه اینکه تعداد پرسنل طبق گزارش واحد منابع انسانی 1900 میباشند حجم نمونه طبق جدول مورگان تعداد 320 نفر تعیین شد. باتوجهبه اینکه احتمال عدم بازگشت برخی از پرسشنامه توزیع شده وجود دارد، حدود 20 درصد بیشتر پرسشنامه میان جامعه آماری توزیع شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل سازمانی بر بهبود ارزش ویژه برند با میانجیگری ارزش ادراک شده خدمات دارای تأثیر معنادار میباشد.
واژگان کلیدی: عوامل سازمانی، ارزش ویژه برند، رفتار کاری مخرب، ارزش ادراک شده خدمات.
نویسنده: مریم رضوی
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خلاقیت کارکنان بین اشتراک دانش و عملکرد نوآورانه در شرکتهای تولیدی بود. روش اين تحقيق بر اساس نحوه گردآوري اطلاعات، توصيفي – همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران تولید شرکتهای صنعتی سطح شهر یاسوج بود. به منظور تعیین حجم نمونه از رابطه کوکران بهره گرفته شد که تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامههای اشتراک دانش اَندراوینا وگووینداراجو (2009)، خلاقیت کارکنان لی و همکاران (2014) و عملکرد نوآورانه پراجوگو و سوهال (2003) به روش غیر تصادفی در دسترس بین افراد توزیع گشت. تجزیه و تحلیل پرسشنامهها از روشهاي آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SMART PLS3 انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که ضریب مسیر بین اشتراک دانش و عملکرد نوآورانه از طریق خلاقیت کارکنان برابر 135/0 بود و مقادیر آماره t برابر 646/4 بود که نشان دهنده معنادار بودن ضرایب برآورد شده بودند. اشتراک دانش بر عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری داشت؛ اشتراک دانش بر خلاقیت کارکنان تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین خلاقیت کارکنان بر عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری داشت.
واژگان کلیدی: خلاقیت کارکنان، اشتراک دانش، عملکرد نوآورانه.
نویسندگان: علی لطفی، دکتر حسین خالقی
چکیده:
این مطالعه تحلیلی، ارزیابی جامعی از بازار کسبوکار به کسبوکار (B2B) در صنعت نفت و گاز ایران ارائه میدهد و از رویکردی توصیفی-تحلیلی بهره میبرد. تحقیق حاضر بررسی میکند که شرکتهای صنعتی چگونه تحقیقات بازار را انجام میدهند و استراتژیهای بازاریابی چه تأثیری بر عملکرد آنها دارند. اطلاعات با استفاده از نظرسنجی میان مدیران بازاریابی صنعت جمعآوری شد و دادهها با بهرهگیری از نرمافزار SPSS و آزمونهای توصیفی و استنباطی تحلیل گردید. نتایج، عواملی کلیدی در موفقیت بازاریابی B2B را برجسته میسازند، از جمله کیفیت رابطه، قیمتگذاری، کیفیت محصول/خدمت و نوآوری. همچنین نشان داده شد که افزایش فعالیتهای تحقیق بازار و تمرکز بر مشتریمداری با رضایت و وفاداری بیشتر مشتریان همبستگی دارد. یافتهها بر لزوم طراحی استراتژیهای بازاریابی یکپارچه در صنعت نفت و گاز ایران تأکید میکنند، بهویژه با در نظر گرفتن چالشهایی همچون تحریمها و محدود بودن پایگاه مشتریان. این مقاله توصیههایی کاربردی برای مدیران بازاریابی صنعتی ارائه میدهد، شامل تقویت ارتباطات، برندسازی راهبردی و بهرهبرداری فعال از اطلاعات بازار برای دستیابی به مزیت رقابتی. مقاله با پیشنهادهای مدیریتی و جهتگیریهایی برای تحقیقات آتی در حوزه بازاریابی صنعتی در بخش انرژی به پایان میرسد.
واژگان کلیدی: تحلیل بازار، B2B، صنعت نفت و گاز، ایران.
نویسندگان: علی لطفی، دکتر حسین خالقی
چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر استراتژی های آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی در بین کارکنان شرکت کاوش صنعت توس میپردازد.در این تحقیق به جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد آمیخته بازاریابی مشتریان ایزدبار (1390) و پرسشنامه سنجش عملکرد صادارت زو و همکاران (1998) استفاده نموده است. روایی پرسشنامه ها از طریق اساتید محترم، تبیین و جهت پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 70 نفراز کارشناسان و کارکنان شرکت کاوش صنعت توس می باشد، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 59 نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده به کمک روش های آماری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که بین استراتژی آمیخته بازاریابی با عملکرد صادرات، میان منابع مالی و توانمندی ارتباطی در سرمایه گذاری، میان منابع تجربی و توانمندی ارتباطی در سرمایه گذاری، میان منابع مالی در سرمایه گذاری با استراتژی آمیخته بازاریابی، میان منابع تجربی در سرمایه گذاری با استراتژی آمیخته بازاریابی و میان توانمندی ارتباطی در سرمایه گذاری با استراتژی آمیخته بازاریابی رابطه معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: استراتژی آمیخته بازاریابی، عملکرد صادرات، توانمندی ارتباطی، منابع مالی، منابع تجربی.
نویسندگان: داود کیاکجوری، صابره کیادلیری، رسول کیانی
چکیده:
تغییر، جزء لاینفک سازمان های امروزی است. عملا نمی توان پیچیدگی، چند بعدی بودن مسائل و مخاطرات در تصمیم گیری ها را کتمان کرد یا حتی اثرات آنها را کم ارزیابی نمود. همچنین می دانیم که فرهنگ سازمانی نقش اساسی در توسعه دانش سازمانی ایفا می نماید. در پژوهش حاضر، علاوه بر تاکید بر مفاهیم فرهنگ سازمانی و دانش سازمانی، به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش نیز پرداخته شده است. با مطالعه پژوهش ها و مطالعات داخلی و بین المللی، تلاش شده است تا این مفاهیم کلیدی، به طور ویژه در بین سازمان های ایرانی، مورد بررسی دقیق قرار گیرند.
واژگان کلیدی: سازمان، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش.