سال یازدهم، شماره 38، بهار 1404
نویسندگان: هما درودی، سید سجاد موسوی
چکیده:
هدف از تحقيق حاضر ارزیابی و اولویت بندی مؤلفه های هفت گانه آمیخته بازاریابی بر عملکرد برند بیمه ایران در شهرستان زنجان میباشد؛ پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب موقعیت میدانی و برحسب گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماري پژوهش حاضر، مراجعه کنندگان شعب بیمه ایران در شهرستان زنجان میباشد. در اين پژوهش با توجه به اين كه حجم جامعه نامحدود است، از روش نمونه گيری غیر احتمالی در دسترس و به وسیله جدول مورگان حجم نمونه برابر ۳۸۴ نفر بدست آمد. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده خواهد شد. در تحقیق حاضر جهت تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر 7 مؤلفه آمیخته بازاریابی؛ یعنی محصول، قیمت، مکان، تبلیغات، مردم، شواهد فیزیکی و فرایندها بر عملکرد برند تأثیر مثبت و معناداری دارند و لذا کلیه فرضیه ها مورد پذیرش واقع شد. همچنین نتایج اولویت بندی حاکی از آن بود که از بین 7 مؤلفه آمیخته بازاریابی، 3 مؤلفه محصول (خدمت)، تبلیغات و قیمت مؤثرترین مؤلفه ها بر عملکرد برند بیمه ایران در شهرستان زنجان شدند.
واژگان کلیدی:آمیخته بازاریابی، عملکرد برند، بیمه ایران.
نویسنده: رضا محبی
چکیده:
رفتار مصرفکننده در خدمات دندان پزشکی تحت تأثیر ترکیبی از عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی قرار دارد. این رفتار، بسته به تفاوتهای فرهنگی و اقتصادی در کشورها، تنوع چشمگیری دارد. در کلینیک دندان پزشکی سیواک، بهعنوان بزرگترین و مجهزترین کلینیک دندان پزشکی ایران، رفتار مصرفکنندگان با استفاده از انبار دادههای وسیع و پرسشنامههای واحد CRM تحلیل شده است. این تحلیل به ما امکان میدهد تا رفتار مصرفکنندگان را بهطور دقیقتری مورد بررسی قرار دهیم و استراتژیهای مناسبی برای ارتقاء خدمات دندان پزشکی تدوین کنیم. این مقاله با بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکننده در ایران و سایر کشورها، نمونههای موفقی از استراتژیهای بازاریابی و مدیریتی در این حوزه را تحلیل میکند. علاوه بر این، به تأثیر فناوریهای پیشرفته و تغییرات اجتماعی بر رفتار مصرفکننده نیز پرداخته میشود. هدف این مقاله، شناسایی نیازها و انتظارات بیماران و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت و کارایی خدمات دندان پزشکی است.
واژگان کلیدی: رفتار مصرف کننده، خدمات دندان پزشکی، عوامل فرهنگی و اقتصادی، فناوری های پیشرفته، استراتژی های بازاریابی، تجربه بیمار.
نویسندگان: سمیرا آهنگر، مریم اکبرنژاد
چکیده
هزینه یابی بر مبنای هدف به عنوان یک ابزار اساسی و کارآمد مدیریت، جهت مدیریت هزینه و کاهش بهای تمام شده محصولات رویکردي همه سویه را به مرحله طراحی محصول دارد. در این شیوه بر اساس تحقیقات بازار قیمت فروش محصولات پیش از شروع فرآیند های تولیدی پیش بینی سپس سعی می شود محصولی با بهای تمام شده از پیش تعیین شده پیش بینی و تعیین گردد تا بتواند سود مورد نظر مدیریت را تأمین کند و در عین حال از کیفیت مطلوب و شرایط رقابتی برخوردار باشد. به گونه ایی که رضایت مشتری به شیوه ای شایسته جلب شود. اجرای فرآیند هزینه یابی بر مبنای هدف تحت تأثیر عوامل و شرایط محیطی است تا جایی که این شرایط تعیین می کنند آیا زمینه های کافی برای اجرای این شیوه وجود دارد یا خیر؟ یا به عبارتی ضرورت استفاده از آن احساس می شود یا خیر؟ در صورتی که بخواهیم از این شیوه استفاده کنیم شرایط محیطی وبستر مناسب برای اجرای آن وجود دارد یا خیر؟ شناسایی شرایط محیطی و الزامات بکارگیری یک شیوه از این حیث می تواند دارای اهمیت باشد. زیرا در صورت به کار گیری یک شیوه بدون آشنایی با کارکردها و مزایای آن و عدم شناسایی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر اجرای آن از سویی می تواند به هدر رفتن منابع مادی و انسانی هنگفت و قابل توجه منجر شود از سوی دیگر منطقی بودن و علت استفاده از یک شیوه را نیز زیر سؤال می برد.
واژگان کلیدی:هزینه یابی بر مبنای هدف، هزینه یابی محرك بازار، هزینه یابی در سطح قطعات، هزینه یابی در سطح محصول.
نویسنده: مهرداد ایمانیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری مشتریان به برند با تأکید بر مطالعه موردی برند ایکس ویژن در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان برند ایکس ویژن در اینستاگرام تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان، نمونهای به حجم ۳۸۴ نفر انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان به برند دارد. همچنین، تعاملات مشتریان در رسانههای اجتماعی نقش مهمی در ایجاد ارزش ادراکشده و اعتماد به برند دارد که به نوبه خود، منجر به افزایش وفاداری مشتریان میشود. یافتههای این تحقیق میتواند به مدیران بازاریابی و برندها در تدوین استراتژیهای مؤثر در حوزه بازاریابی دیجیتال کمک کند.
واژگان کلیدی: بازاریابی رسانههای اجتماعی، وفاداری به برند، تعامل مشتری، بازاریابی دیجیتال، مدل معادلات ساختاری.
نویسنده: مهرداد ایمانیان
چکیده
در این پژوهش، نقش ارزش ویژه برند و ارزش منصفانه بهعنوان متغیرهای میانجی در تأثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری مشتریان به برند بررسی شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان برند ایکس ویژن در اینستاگرام بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، نمونهای به حجم ۳۸۴ نفر انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن از طریق روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزارهای SPSS و SmartPLS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند و ارزش منصفانه، تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان به برند دارد (β = 0.48, p < 0.001). همچنین، ارزش منصفانه تأثیر بیشتری نسبت به ارزش ویژه برند در افزایش وفاداری مشتریان داشته است. این یافتهها میتواند راهنمایی برای مدیران بازاریابی در جهت تدوین استراتژیهای مؤثر برای افزایش وفاداری مشتریان باشد.
واژگان کلیدی: بازاریابی رسانههای اجتماعی، وفاداری به برند، ارزش ویژه برند، ارزش منصفانه، مدل معادلات ساختاری.