سال دهم، شماره 37، زمستان 1403

نویسنده: سید سجاد حسینی مقدم 

چکیده: 

این پژوهش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ها و اثرات آن بر رفتار سازمانی می پردازد. در این زمینه تحقیقات کمی صورت گرفته و آنچه که در اینجا ذکر می شود، مطالعه برخی تحقیقات و مقایسه آنها با برخی از مشاهدات، حدس ها و گمان ها در این زمینه است. در این مقاله با این موضوع آشنا خواهیم شد که فناوری اطلاعات چگونه در سازمان های امروزی نقش ایفا می کنند و اصولا چه عملکردی از خود به جا گذاشته و زمینه ساز رشد و تحول می شوند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که فناوری اطلاعات باعث ایجاد برخی رفتارهای سازمانی و نیز تغییر برخی دیگر می شود.

واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات، مدیریت، سازمان، رفتار سازمانی. 

نویسنده: علی جهان بیک لوئی 

چکیده: 

رفتار انسان ها در جوامع مختلف، به مجموعه باید و نباید ها و جهان بینی آن جامعه بستگی دارد و سازنده شرایطی است که می تواند موجب دستیابی به کمال و آرامش گردد و یا اینکه رنج و محنت را برای افراد پدید آورد. درستکاری، صداقت، نوع دوستی، رازداری و صفاتی از این قبیل، ارزش هایی هستند که مورد تائید ادیان و ملل مختلف می باشد و در مقابل این ارزش های کاری، رفتار هایی همچون خدعه، فریب، تقلب و غیره قرار گرفته اند که نتایج آزار دهنده و ناپسندی را به همراه دارند. فضائل اخلاقی سرچشمه کمال و سعادت بوده و رذائل اخلاقی ناهنجاری هایی هستند که امروزه بشر به آنها مبتلا گشته و تا حد زیادی از تسلط لذائذ شخصی بر ارزش های کاری سرچشمه می گیرد. با توجه به اینکه حسابداران با اطلاعات اشخاص و موسسات تجاری بیشماری سرو کار داشته و اتخاذ تصمیم بر مبنای اطلاعات تهیه شده بوسیله حسابداران، تاثیر بسزایی بر زندگی تک تک افراد دارد. 

واژگان کلیدی:ارزش های کاری، کدهای رفتاری، آموزش حسابداری. 

نویسندگان: علی ایرانمنش، رضا ایرانمنش 

چکیده 

جایگاه و موقعیت شهرها بر اساس عوامل مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله این موارد می توان به شاخص های فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، امنیتی، رفاهی و گردشگری اشاره نمود. پژوهش حاضر به بررسی نقش مدیریت گردشگری در این زمینه پرداخته است. بر این اساس و با تکیه بر داده هایی که به روش میدانی گردآوری شده اند سعی در سنجش فرضیه هایی شد که بنیاد تحقیق بر آنها بنا نهاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارتقاء شاخص های زندگی در شهرها می تواند به صنعت گردشگری کمک نماید؛ این در نهایت می تواند منجر به بهبود موقعیت شهر در ذهن افراد گردد.

واژگان کلیدی: مدیریت شهری، توسعه شهری، مدیریت گردشگری، توسعه اقتصادی. 

نویسندگان: آرام شیخی، آذر شیخی، آزاده شیخی

چکیده 

بانک ها می توانند با تجزیه و تحلیل نیازها و خواسته ها و ارزیابی از مشتریان خود به راهکارهای مناسب برای ارایه خدمات دست یابند و نقاط قوت و ضعف خود را ترسیم کنند. چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین کننده و نهایی دارد توانایی بانک در ارایه سرویس مورد نظرشان است؛ ازاین رو بانک ها براي کارآمد شدن، نیازمند به دست آوردن اطلاعات کافی از مشتریان و درك علایق و خواسته های آنان هستند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده خدمات سازمان طراحی می گردد. روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی از نوع کتابخانه ای است. برای دست یابی به مولفه های اجتماعی با مطالعه مقالات و کتاب ها راجع به مدیریت ارتباط با مشتریان و مشاوره با صاحب نظران و با تعمق و اندیشه درباره آنها، مولفه هاي مطلوب شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پیشنهادهای لازم نیز ارائه گردید. 

واژگان کلیدی:مدیریت ارتباط با مشتری، بانکداری، سودآوری، بازاریابی رابطه مند. 

نویسنده: فائزه گل‌پرور 

چکیده 

نورومارکتینگ، به عنوان یک حوزه نوین در تحقیقات بازاریابی، از تکنیک‌های پیشرفته علمی و فناوری‌های نوین برای تحلیل و فهم رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌کند. این حوزه با بهره‌گیری از ابزارهایی همچون تصویربرداری مغزی عملکردی (FMRI)، نوار مغزی (EEG) و ردیابی چشم (Eye-Tracking)، به بازاریابان این امکان را می‌دهد که عواملی که بر تصمیم‌گیری‌های خرید مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارند را شبیه‌سازی و تحلیل کنند. در سال 2024، نورومارکتینگ شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در تکنیک‌های آن است که به برندها کمک می‌کند تا تبلیغات و محصولات خود را به طور هدفمندتر و با دقت بیشتری به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. این مقاله به بررسی جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌های نورومارکتینگ در سال 2024 می‌پردازد و مزایای آن را در تحلیل رفتار مصرف‌کننده و بهبود استراتژی‌های بازاریابی روشن می‌کند. همچنین، چالش‌های اخلاقی که ممکن است در استفاده از این تکنیک‌ها پیش آید، از جمله نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی مصرف‌کنندگان و احتمال دستکاری تصمیمات خرید آن‌ها، بررسی می‌شود. به علاوه، نقش نورومارکتینگ در کشف رفتار مصرف‌کننده و تأثیرات آن در فرآیندهای تصمیم‌گیری در دنیای امروز نیز تحلیل می‌شود. این مقاله ضمن اشاره به پیشرفت‌های علمی و کاربردی نورومارکتینگ، به چالش های موجود در استفاده از این روش‌ها تأکید دارد. 

واژگان کلیدی: نورومارکتینگ، رفتار مصرف‌کننده، ابزارهای علوم اعصاب، تکنیک‌های نوروساینس.