سال دهم، شماره 36، پاییز 1403
نویسنده: نسترن شاهواری
چکیده:
در سالهای اخیر، تحولات شگرفی در موضوع هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازاریابی به وجود آمده است. بااینوجود، همچنان مسائلی مبهم و ناشناخته در روند فعلی وجود دارد (ميكالف ، 2021). لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نظام مند و سیستماتیک مقالات و پژوهشهایی که در موضوع هوش مصنوعی در بازاریابی عملی نمودهاند، تدوین شده است. این پژوهش از نوع مروری بوده که در بازه سالهای ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۴ میلادی با رویکرد انتخاب مهمترین و معتبرترین مقالات و تحقیقات علمی و کاربردی داخلی و خارجی، انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ کمی و کیفی، در نوع خود بیسابقه است، چرا که باتوجهبه تنوع و گستردگی مقالات و پژوهشهای انتشاریافته، جای خالی پژوهش نظام مند کنونی کاملاً محسوس بوده و پژوهشگران با کمک از این پژوهش ازیکطرف میتوانند آخرین تلاشها و اقدامات پژوهشی صورتگرفته در حوزه موردنظر را بهصورت کاملاً دستهبندیشده و ساختاری موردمطالعه قرار داده و از طرف دیگر، شکافهای علمی را پر می کند و پیشنهادهای آتی در خصوص بازاریابی و هوش مصنوعی ارائه دهد. یافتههای پژوهش نشان داد که کلیدواژه شبکه عصبی هوش مصنوعی و رباتهای خدماتدهنده پربسامدترین واژهها هستند. شبکه هم واژگانی شامل ۱۰ خوشه است و بیشتر مقالات مرتبط به ساختارهای پژوهشی است و هم چنین گستردگی مقالات خارجی نسبت به داخلی بیشتر است؛ و موضوع هوش مصنوعی در بازاریابی در کشور هند و بین پژوهشگران هندی در کشورهای دیگر پرطرفدارتر است.
واژگان کلیدی:هوش مصنوعی، تکنولوژی، بازاریابی، تحلیل نظام مند، روش پریزما.
نویسنده: رومینا نیک سرشت
چکیده:
رشد و توسعه اقتصادی بر اساس عوامل مختلفی نهادینه می شود. از جمله این موارد می توان به شاخص های فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، امنیتی، رفاهی و گردشگری اشاره نمود. پژوهش حاضر به بررسی نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی و یا در اصطلاح، رونق اقتصادی پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان داد که ارتقاء شاخص های اقتصادی بسیار متاثر از صنعت گردشگری می باشد؛ البته این نکته نیز روشن شد که رشد اقتصادی نیز به تنهایی باعث تقویت و بهبود صنعت گردشگری می گردد و این چرخه، دائما به تقویت خود خواهد پرداخت تا در نهایت و به فرض حرکت مثبت سایر شاخص ها، منجر به توسعه اقتصادی شود.
واژگان کلیدی: صنعت گردشگری، توسعه شهری، رشد اقتصادی، توسعه اقتصادی.
نویسندگان: محمد رضا پورعلی لاکلایه، سید حسین نورحسینی نیاکی، مسعود اکبری
چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر سرمایه فکری بر شاخص هاي ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی و خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. نتایج تحقیق بیانگر این است که رابطه معنادار و مثبتی بین سرمایه فکری و بازده سهام شرکت های خصوصی و رابطه مثبت معناداری بین سرمایه فکری و بازده سهام شرکت های دولتی داشته است. رابطه بین سرمایه فکری و بازده حقوق صاحبان سهام شرکت های دولتی و همین طور شرکت های خصوصی مثبت و معنادار می باشد. همچنین نتایج نشان داد که در شرکت های خصوصی و دولتی بین سرمایه فکری و ارزش افزوده خالص رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
واژگان کلیدی:سرمایه فکری، اقتصاد دانش محور، عملکرد، شرکت های دولتی، شرکت های خصوصی.
نویسنده: سیروس رومیانی
چکیده:
با توجه به جایگاه و اهمیت برند و برندسازی در بازارهای بین المللی و فراملی و ایجاد قدرت رقابتی ناشی از برندسازی و همچنین نقش توسعه صادرات در اقتصاد کشورها، در این مقاله به بررسی نقش برند در توسعه صادرات پرداخته شده است. در اینجا به مفهوم برند، چگونگی شكل گيری، نقش و اهميت آن در تقاضا برای كالاهای مختلف پرداخته شده و وضعيت برند و برندسازی كالاهای صادراتی ايران مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه ای که از این بررسی ها حاصل شده است اینست که ما در برند و برندسازی بخصوص برای کالاهای صادراتی بسیار کم کار کرده ایم و شاید بهتر باشد قبول کنیم که کاری انجام نشده است و یک عزم ملی و همه جانبه برای حضور هرچه قوی تر در بازارهای بین المللی لازم و ضروری می باشد.
واژگان کلیدی: نام تجاری، مدیریت برند صادرات غیر نفتی، صنایع غذایی.
نویسنده: مهندس یحیی آباده
چکیده:
این مقاله به بررسی اثرات برنامه ریزی در کسب و کارها با توجه به رویکرد استراتژیک آنها دارد. برنامهریزی کسب و کار را میتوان یک چهارچوب ساختار یافته درنظر گرفت که در سایه آن، جهتگیری استراتژیک سازمان مشخص شده و سبب یکپارچگی در سراسر سازمان میشود. یکی از کلیدیترین تاثیرات برنامهریزی کسب و کار بر یک سازمان، تقویت همسویی اجزای یک سازمان به شکلی اثربخش است. روند برنامهریزی کسب و کارها اکنون شامل استفاده از ابزارهای تحلیل داده و هوش تجاری برای جمعآوری، تجزیه و تحلیل این دادههاست. برنامهریزی مبتنی بر داده به سازمانها کمک میکند تا فرصتها را شناسایی کرده، روندهای بازار را پیشبینی کنند و در نهایت استراتژیها را در جهت دستیابی به نتایج بهتر، بهینهسازی کنند.
واژگان کلیدی:استراتژیهای مدیریت، برنامه ریزی کسب و کار، طرحهای کسب و کار، همسویی سازمان، برنامه ریزی استراتژیک.
نویسنده: دکتر فائزه گلپرور
چکیده:
بازاریابی در سال 2024 با رشد بیسابقهای در زمینه فناوریهای نوآورانه مانند هوش مصنوعی مولد، یادگیری ماشینی و واقعیت افزوده روبرو است. این فناوریها به شرکتها کمک میکنند تا با بهرهگیری از این ابزارها، تجربه مشتری را بهبود بخشیده و تعاملات برندها را کارآمدتر کنند. علاوه بر این، مفهوم پایداری و تعامل برند با مشتری، استانداردهای جدیدی برای استراتژیهای بازاریابی ایجاد کرده است. بسیاری از گزارشهای معتبر بازاریابی تمرکز خود را بر تحلیل فناوریهای نوین و تأثیر آنها بر صنایع مختلف گذاشتهاند. با این حال، تعداد محدودی از آنها راهکارهای عملی برای شرکتهای مختلف ارائه میدهند. این مقاله تلاش دارد تا گزارشهای مهم در حوزه بازاریابی را بررسی و مقایسه کند و بینشهای استراتژیک برای کارآفرینان و مدیران بازاریابی ارائه دهد. هدف اصلی، کمک به برنامهریزیهای آینده و بهرهگیری از فرصتهای موجود برای رشد کسبوکارهاست.
واژگان کلیدی:استراتژیهای مدیریت، برنامه ریزی کسب و کار، طرحهای کسب و کار، همسویی سازمان، برنامه ریزی استراتژیک.