سال نهم، شماره 31، تابستان 1402

نویسندگان: سید محمد هاشم حسینی، دکتر علی اصغر عیوضی حشمت 

چکیده: 

ايجاد و کسب مشتريان رضايت مند، هدف اصلی هر کسب و کاری می باشد؛ زيرا رابطه واضح و قوی بين کيفيت محصولات (خدمات)، رضايت مندی مشتری و سودآوری وجود دارد. در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر تاکتیک­ های آمیخته بازاریابی بر تصویر برند با نقش میانجی تجربه لذت بخش در گردشگری غذایی  با مطالعه بر روی مشتریان  رستوران مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر روش، توصیفی- پیمایشی بود. تعداد نمونه، 384 نفر از کلیه مشتریان  رستوران مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد که به صورت تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شد که با استفاده از آزمون کلومروف اسمیرینوف، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری لیزرل و آزمون سوبل به بررسی  تاثیر بین فرضیه ها پرداخته شد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که با توجه به جدول ضرایب غیراستاندارد می­ توان گفت که تمامی فرضیات در سطح 99% اطمینان مورد تایید قرار می­ گیرند. 

واژگان کلیدی: تاکتیک­، آمیخته بازاریابی، تصویر برند، تجربه لذت بخش، گردشگری غذایی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد. 

نویسندگان: مهدی فیروزجایی، اصغر یوسفی، محمد سلیمانی ورکی 

چکیده: 

 فضای کسب و کار را  می توان یک محیط کـلان اقتصـادی قلمـداد کـرد کـه هریک از کارگزاران فعالیت اقتصادی در آن ایفا می کنند. در این مقاله بناست در شرایط نااطمینانی، دو مدل تصادفی جایگزین مدل های مرسوم در فضای کسب و کار مستغلات ارائه گردند. براین اساس در مدل اول، فروش تعداد واحدهای فروخته شده در هر مرحله تحت تأثیر دو متغیر تصادفی یعنی فاصله زمانی بین مرحله اولیه – نهایی و ناسازگاری سطح درآمد قرار گرفته است. غیر قطعی بودن دو عامل به کمک توزیع های آماری بویژه توزیع گاما شبیه سازی می گردد و مدل قیمت گذاری را برای سه مرحله مختلف بهینه می شود. در مدل دوم، برآورد تغییرات قیمت در بازار مسکن با استفاده از یک فرآیند تصادفی در قالب معادلات دیفرانسیل تصادفی مطرح شده است. لذا با رویکردهای شبیه سازی آماری منجر به تولید نمونه های خروجی به عنوان سناریو های ترسیمی معرفی شوند.

کلمات کلیدی: مدل سازی تصادفی، ریسک و نااطمینانی، بازار کسب و کار مستغلات، مدل سازی تصادفی. 

نویسنده: افشين ماهوشی 

چکیده: 

مشاركت كاركنان در يك سازمان جهت نيل به اهداف عالی سازمان كمك مؤثری می­ باشد. مسلما چنانچه افراد خلاق و صاحب انديشه برای  تعالی سازمان گرد هم آیند و با تفكر مشاركتی خلاق سازمان را ياری دهند، معضلات سازمان راحت­تر و سريعتر حل خواهد شد. تفكر خلاق جمعی حاصل جمع شدن تفكر خلاق تك­ تك افراد در سازمان می­ باشد. لازمه توسعه اين تفكر فرهنگ سازی و اصلاح فرهنگ سازمانی است با اين وجود، موانعی سر راه تفكر خلاق جمعی وجود دارد. موانعی چون فقدان انگيزه و عدم اعتماد به كار گروهی، ضعف منابع مالی و انسانی، عدم پذيرش انتقاد و عدم تحمل تضاد در سيستم، محافظه ­كاری و مديريت مستبدانه. با وجود اين محدوديت ها راهكارهای تفكر خلاق گروهی مانند اصلاح فرهنگ سازمانی، آموزش و فرهنگ سازی مشاركت به صورت خلاقانه، بازنگری نظام پيشنهادات و تقويت كار گروهی و تقدير از كاركنان خلاق، پيشنهاد می شود.

واژگان کلیدی: توسعه، تفکر مشارکتی، تعالی سازمانی، فرهنگ سازمانی، مزیت رقابتی.