Journal of Applied Managerial Market Research

سال هشتم، شماره 27، تابستان 1401

ساختار و رفتار سازمان ­های چابك 

نویسنده: اسمعیل طالبی 

چکیده: 

تحولات سریع تكنولوژیكی، افزایش خطرات، جهانی شدن و انتظارات خصوصی‌سازی از ویژگی های محیطی هستند كه سازمان های تجاری كنونی با آن ها مواجهند.  برای كسب موفقیت در این محیط، چابكی یك مزیت رقابتی را ایجاد می‌كند كه می توان با شهرت در نوآوری و كیفیت آن را حفظ نمود. يكی از مهمترين فاكتورهای بقا و پيشرفت شركت ها در محيط پويای امروزی، چابكی آن ها می باشد. ويژگی اساسی اين محيط تغيير و عدم اطمينان است. عملكرد شرکت ها در چنين محيطی چگونه بايد باشد تا ضمن حفظ موقعيت خود در بازار، حداكثر منفعت را از تغييرات كسب نموده و پيشرفت كنند. این مقاله به بررسی ساختار و رفتار سازمان­ های چابك می­ پردازد. 

واژگان کلیدی: ساختار سازمانی، چابکی سازمانی، تغییر، خصوصی سازی، رقابت.