Journal of Applied Managerial Market Research

سال هفتم، شماره 23، تابستان 1400

بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی بر توسعه گردشگری روستایی

(مورد مطالعه: متولیان امر گردشگری روستایی در استان البرز) 

نویسندگان: دکتر پیمان غفاری آشتیانی، سعیده قادرلو 

چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی بر توسعه ی گردشگری روستایی می باشد. جامعه آماری این تحقیق اساتید مدیریت گردشگری، مدیران، کارشناسان، صاحب نظران حوزه گردشگری، راهنمایان تورها و سایر متولیان امر گردشگری روستایی در استان البرز بوده و نمونه آماری از طریق شیوه نمونه برداری در دسترس انجام شده است. در مجموع 220 پرسشنامه توزیع گردیده است که از این تعداد 209 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، و استنباطی و نیز از آزمون آماری t تک نمونه ای،آزمون فریدمن و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد آمیخته بازاریابی، افراد، جنبه های ظاهری و برنامه ها بر توسعه گردشگری روستایی تاثیر مستقیم و مثبت دارند. همچنین اولویت بندی متغیرها نشان داد که جنبه های ظاهری، در رتبه اول و قیمت در رده آخر قرار می گیرد.

واژه های کلیدی: توسعه گردشگری روستایی، آمیخته بازاریابی، افراد، جنبه های ظاهری، برنامه ریزی.