Journal of Applied Managerial Market Research

سال دوم، شماره 2، بهار 1395

طراحی مدل ارزیابی عوامل موثربررفتار نوستالژیک ونتایج حاصل از آن با رویکرد شناسایی عوامل  محیطی-موقعیتی، جمعیت شناختی

نویسندگان: ثریا فتح اللهی، دکتر الهام فریدچهر، دکتر نادر غریب نواز، دکتر وحیدرضا میرابی 

چکیده: 

در پژوهش حاضر ابتدا به بررسی و شناسایی عوامل موقعیتی-محیطی پرداخته شده و برای هر یک از این عوامل، مولفه­ های زیر در نظر گرفته شده است: عوامل موقعیتی-محیطی شامل  موسیقی، موسیقی نوستالژیک، تبلیغات و عوامل جمعیت شناختی شامل: سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد می­ باشد. سپس تأثیر این عوامل بر رفتارهای نوستالژیک شامل تمایلات نوستالژیک، احساسات نوستالژیک و شدت نوستالژیک بررسی می شود در مرحله­ بعد تأثیر رفتارهای نوستالژیک بر اصالت محصول، نیاز به تعلق میراث برند بررسی می­ شود و تأثیر این عوامل و رفتارهای نوستالژیک بر نیت خرید بررسی می ­شود و در نهایت تأثیر نیت خرید بر روی خرید واقعی سنجیده می­ شود. نتایج این پژوهش بیانگر این است که تبلیغات و موسیقی بر رفتار نوستالژیک مصرف کننده تاثیر داشته، همچنین رفتارهای نوستالژیک بر روی اصالت محصول، نیازبه تعلق و میراث برند موثر می باشد و نیز این عوامل و رفتارهای نوستالژیک بر روی نیت خرید و خرید واقعی تاثیر دارند.

کلمات کلیدی: تمایلات نوستالژیک، رفتار خرید، رفتار نوستالژیک، شدت نوستالژیک، میراث برند، نیت خرید