Journal of Applied Managerial Market Research

سال اول، شماره 1، زمستان 1394

ارایه الگوی کسب و کار تجارت الکترونیک در بازار قطعات یدکی خودرو با تاکید بر نقش زنجیره ارزش

نویسندگان: اصغرباباپور، دکترحمیدرضا سعیدنیا، دکتر زهرا علیپور درویش 

چکیده: 

امروزه، جهانی شدن، کوتاه شدن چرخه عمر محصول، مشتری گرایی و غیره، محیط سنتی کسب و کار را به یک محیط پویاتر تبدیل کرده است. از این رو مدل‎ های سنتی کسب و کار نمی تواند به خوبی جوابگو باشند و شکل‎ های جدید تجارت، مانند کسب و کار الکترونیکی متداول تر شده است. هدف از این مطالعه ارایه الگوی کسب و کار تجارت الکترونیک در بازار قطعات یدکی خودرو با تاکید بر نقش زنجیره ارزش است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی با بهره‎ گیری از تئوری داده بنیاد (گرندد تئوری) و روش کدگذاری است. الگوی اکتشافی ارائه شده در تحقیق با نام (REAL) دارای چهار بعد اصلی شناسایی (Recognize)، ارزیابی (Evaluation)، توافق (Agreement) و هدایت (Lead) و سه عامل زمینه ای با عنوان اصالت، تعهد و ضمانت است.

واژگان کلیدی: الگوی کسب و کار، تجارت الکترونیک، زنجیره ارزش، بازار قطعات یدکی خودرو.